Tim-in-water - naam geanonimiseerd - Ervaringsverhalen

Het verhaal van Tim

Een stapje extra… Alice, moeder van Tim

Tim* heeft een lichte verstandelijke beperking en een autisme spectrum stoornis. Hij houdt van grapjes, springt graag trampoline, is gek op treinen en chocopasta. Tim is nu 7 jaar en zit op een school voor speciaal onderwijs.

Autisme was bij Alice* niet bekend voordat haar zoon de diagnose kreeg. “Het had geen naam waar ik vandaan kom, maar wordt anders getypeerd. Dat maakte de diagnose bij ons thuis moeilijk.” Met de diagnose kwam ook acceptatie. “Ik hield hoop en zocht naar mogelijkheden om het leven van mijn zoon beter te maken. Dit gaf ons ruimte om Tim te helpen.”

Begeleiding en een groep die past

Vanuit de instanties die haar hielpen bij het verkrijgen van een verblijfsvergunning en haar eigen netwerk werd er positief gesproken over Stichting Lentekind. “Ik ging kijken en zag kinderen in rolstoelen die niet konden praten. Mijn eerste gedachte was: Hier hoort mijn kind toch niet tussen? Door de orthopedagoog werd ik gerustgesteld.” Binnen Lentekind zijn verschillende soorten groepen gebaseerd op de leeftijd, beperking en ontwikkeling. “Tim zou in een speciale groep terechtkomen met kinderen die ook een autisme spectrum stoornis hebben. Zo zou hij de behandeling krijgen die bij hem past.” Helaas was er op dat moment geen plek vrij, maar na een wachttijd van negen maanden werd Tim onderdeel van de groep groene kikkers.

Lentekind en thuis

In het begin was het moeilijk. “Heel veel gillen. Tim kwam in een nieuwe omgeving en begreep niet wat wij van hem vroegen. Dat uitte hij door te gillen.” Om Tim te helpen in het begrijpen van zijn nieuwe omgeving, gebruikten zijn begeleiders visualisatie.  Visuele informatieverwerking is sterker bij kinderen met autisme dan auditieve informatieverwerking. Aan de hand van foto’s legden ze Tim uit wat hij die dag zou gaan doen. “Na een tijdje begon hij te wennen aan de routine, het dagritme en de omgeving. Hierdoor kwam hij tot rust waardoor Tim zich verder kon ontwikkelen.” Wat Tim leerde bij Lentekind, dat nam Alice mee om thuis verder mee te oefenen. “Zijn begeleiders hebben onder andere geholpen bij zijn zindelijkheidstraining. Thuis liepen wij hier tegenaan. Met hun inzet en advies is het ons samen gelukt!”

Een stapje extra

“Toen Tim klaar was voor de volgende stap ben ik samen met de orthopedagoog, Monique, gaan kijken naar scholen voor speciaal onderwijs. Bij de schoolplaatsing heeft Lentekind ons goed ondersteund. Voor zijn nieuwe school had Tim bijvoorbeeld een speciale autostoel nodig die we tijdelijk konden lenen van Lentekind totdat we een eigen stoel hadden geregeld. Het gevoel dat je welkom bent bij Lentekind heb ik als ouder, ondanks dat Tim niet meer bij Lentekind zit, nog steeds.”

Beste ouder,

“Deel en praat met de school of dagbehandeling. Vertel wat er thuis gebeurt. Tim had een periode dat hij thuis aan de haren van zijn zus trok. Dat was naar. Door dit te bespreken met zijn begeleiders bij Lentekind leerde ik hoe we dit gedrag thuis konden afleren. Het is belangrijk om te begrijpen wat je kind doormaakt. Door in gesprek te gaan en vragen te stellen aan de medewerkers van Lentekind begrijpen wij als ouders autisme beter en wat dit betekent voor onze zoon en het gezin.”

* Om privacy redenen zijn de gebruikte namen en beeltenissen geanonimiseerd.