Ieder kind kan leren

Lees verder

Sportieveling Corinne (28) wist nooit echt wat ze wilde worden, maar had wel altijd al een passie voor kinderen. Tijdens een snuffelstage vanuit de HZ Social Work opleiding kwam ze bij Lentekind terecht en dacht: hier zou ik later wel willen werken! Dat is nu 10 jaar geleden, want na de snuffelstage volgden een stagejaar, vakantiewerk, oproepwerk, zwangerschapsvervanging en uiteindelijk een vaste baan als pedagogisch hulpverlener.

Corinne heeft bij Lentekind altijd gewerkt met jonge kinderen, die een ontwikkelingsachterstand hebben door een beperking of syndroom.

Eén blik is genoeg

“Ik vind het zó leuk om elk kind te zien, te kijken wat er bij een kind past en uit te zoeken hoe we hem of haar zo goed mogelijk kunnen stimuleren en uitdagen. Ik geniet er echt van om dat samen met mijn collega’s te doen. Dat je zo nauw samenwerkt dat één blik naar elkaar genoeg is! Wij hebben in de afgelopen jaren bij de Zeester echt een goed team opgebouwd. Sinds kort hebben we een nieuwe collega, waar ik buddy van ben. Ik help haar met een inwerkschema, leg dingen uit en beantwoord alle vragen. Regelmatig denk ik: oja, hoe was ik ook al weer toen ik net van school kwam!”

“Ik ga altijd met plezier naar mijn werk. Het is hier nooit saai, het is uitdagend en hard werken; maar je krijgt zoveel terug van de kinderen."

Sommige kinderen komen binnen als ze nog niet kunnen lopen of praten. Dan moet je zoeken naar andere vormen van communicatie, bijvoorbeeld met gebaren, foto’s en picto’s. Wij werken dan samen aan doelen, kijken waar ze nog in kunnen groeien, en op den duur is het tijd voor de volgende stap, bijvoorbeeld naar het speciaal onderwijs. Je bouwt echt een band op met de kinderen en afscheid nemen is niet altijd leuk; maar voor het kind is het goed. Mooi om te zien dat een kind zo kan groeien.”

De zorgklas

Corinne vertelt dat er bij Lentekind veel mogelijkheden liggen om te groeien. “Er wordt nu meer gekeken naar waar je talenten liggen, en je kunt aan veel interessante projecten mee doen.” Zelf werkt ze sinds dit jaar ook twee dagen in de zorgklas, een combinatie van zorg van Lentekind en onderwijs van de Klimopschool. Deze schoolvoorbereidende groep is speciaal opgezet voor kinderen die cognitief wel aan school toe zijn maar op andere gebieden nog niet. Samen met een Lentekind collega heeft ze de klas ingericht en het dagprogramma opgezet, waarin zorg voorop staat. “Ik twijfelde eerst of ik dit wel wilde, omdat ik mijn team zo leuk vind. Maar de doelgroep vond ik heel interessant. Nu vind ik de nieuwe omgeving, het gebruik van de schoolmaterialen, het samenwerken met de leerkrachten zo leuk, dat als er straks meer kinderen bijkomen, ik vier dagen bij de zorgklas aan de slag wil!”

Als team het beste uit een kind naar boven halen

Dat is mijn motto: als team het beste uit een kind naar boven halen. Ik heb geleerd dat ieder kind kan leren, maar dat je zelf als pedagogisch hulpverlener daarin het belangrijkste bent. Je moet jezelf geven en openstaan om dingen te leren. En als jij het fijn hebt met je collega’s, voelen de kinderen een veilige sfeer en kunnen ze op een speelse wijze en met plezier leren. Ik kan daar ook mijn creativiteit in kwijt, dat je bij elk kind een manier verzint om hem toch uit te dagen, als hij of zij iets niet wil of leuk vindt. En als je het dan op een andere manier probeert en hij of zij gaat het wel doen, dan voel ik me trots.”

En de sportieveling die niet wist wat ze wilde worden? Die gaat nu naast haar werk ook nog lekker mountainbiken en suppen met collega’s!

Geïnteresseerd?

Lees meer over werken bij Lentekind of over de zorgklas